دستگاه جوجه كشي
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 18
دیروز : 8
افراد آنلاین : 1
همه : 780
چت باکس

خواص گوشت بلدرچين

در طب سنتي اسلامي، خواص گوناگوني به بلدرچين نسبت داده اند، مثلاً به عقيده عبدالملك بن زهر اندلسي (قرن 5) " گوشت بلدرچين خوشمزه و خوش طعم است كه هم براي افراد سالم و هم براي بيماران سودمند مي باشد

خواص گوشت بلدرچين

بلدرچين، كوچك ترين پرنده از خانواده قرقاول ها مي باشد. در فارسي آن را كرك، ورتج، بدبده و بلدرچين كه اصلاً تركي است ناميده اند. در عربي نيز به آن سلوي و سمان مي گويند.

در طب سنتي اسلامي، خواص گوناگوني به بلدرچين نسبت داده اند، مثلاً به عقيده عبدالملك بن زهر اندلسي (قرن 5) " گوشت  بلدرچين خوشمزه و خوش طعم است كه هم براي افراد سالم و هم براي بيماران سودمند مي باشد؛ سنگ (كليه و مثانه) را خرد مي كند و مفيد است. " و نيز به گفته انطاكي " گوشت بلدرچين مغذي است و بدن را فربه مي سازد. "

بلدرچين حيواني است با خصوصيات پرندگان وحشي شكاري و بسيار پُرجنب و جوش، لاجرم بايد در وضعيتي پرورش يابد كه امكان جست و خيز و پرواز داشته باشد. هر قدر ماهيچه در طول حيات خود فعال تر باشد گوشت آن نيز لذيذتر است (مانند ران مرغ، دم ماهي، ران حيوانات شكاري و گوسفند و همچنين سينه پرندگان وحشي).

در واقع، فعاليت و جنب و جوش زياد در بلدرچين ها، باعث ازدياد ذخيره گليكوژن در بافت هاي ماهيچه اي آن ها مي شود كه اين امر باعث مي گردد گوشت اين پرنده مانند پرندگان شكاري، بسيار لذيذ شود، به همين دليل است كه گوشت حيوانات وحشي اعم از نشخوار كنندگان ( آهو، گوزن، بُزكوهي و غيره) و يا پرندگاني مانند قرقاول، كبك، تيهو، دراج و بلدرچين فوق العاده لذيذ بوده و قسمت هايي از بدن آن ها بسيار خوش طعم مي باشد.

‎از ديگر مزاياي بلدرچين اين است كه بعد از طبخ به دليل وجود سلول هاي پيچيده پيوندي، در اثر پخته يا بريان شدن به هيچ وجه متلاشي نمي شود و پرنده تركيب خود را كاملاً حفظ  كرده و در پذيرايي ها، زيبايي فراواني به سفره مي دهد.

72 درصد وزن بلدرچين قابل استفاده است كه در مرغ 55 درصد مي باشد. 20 درصد وزن كل بدن بلدرچين را عضله تشكيل مي دهد و درصد پروتئين و ماده خشك در عضله ران 80 درصد است، در صورتي  كه اين رقم در مرغ 65 درصد مي باشد. گوشت سينه بلدرچين به دليل جنب و جوش و پرواز هاي متناوبي كه انجام مي دهد علاوه بر اين كه حجم قابل توجهي از كل لاشه(يك سوم) را تشكيل مي دهد، داراي طعم بسيار خوبي مي باشد.

بلدرچين براي پرورش دهندگاني كه تمايل دارند آن را به صورت صنعتي پرورش دهند نيز داراي منافع بسياري است: دوره كوتاه جوجه كشي (17 روز)، رشد  سريع و بلوغ زودرس (40-45 روزگي)، ميزان تخمگذاري بالا (فاز فعال تخمگذاري طولاني)، ضريب تبديل غذايي مناسب، نياز به محيط پرورش  كوچك، مقاومت بالا در برابر بيماري ها و قيمت مناسب جهت عرضه مخصوص (گوشت و تخم ) به بازار از جمله دلايل اقتصادي بودن پرورش اين پرنده است.

ارزش غذايي گوشت بلدرچين

گوشت طيور به عنوان منبع پروتئين حيواني اهميت زيادي دارد؛ به همين دليل در كشورهاي مختلف، سرمايه گذاري زيادي روي صنعت پرورش طيور از جمله بلدرچين شده است.

ارزش پروتئين موجود در گوشت اين پرنده24  درصد مي باشد و اين در حالي است كه انواع اسيدهاي آمينه كمياب كه در ساير پروتئين ها يافت نمي شود، در گوشت اين پرنده به وفور وجود دارد. نتايج تحقيقات متعدد نشان داده است كه ميزان پروتئين موجود در گوشت بلدرچين 5 تا 10 درصد بيشتر از ساير پرندگان و نشخوار كنندگان مي باشد. به همين دليل در اغلب نقاط دنيا متخصصان براي افراد مُسن و از كار افتاده كه احتياج مُبرمي به ترميم سلول هاي از دست رفته بافت هاي خود دارند، مصــــرف گوشت بلدرچين را تجــــويــــز مي نمايند.

از طرف ديگر به دليل وجود عناصر معدني كمياب و ويتامين در گوشت اين پرنده، براي بيماري هايي چون آسم، تشنج، فشار خون بالا، ضعف اعصاب و يا در مواردي ناراحتي هاي رواني و همچنين بي خوابي مفيد مي باشد.

همچنين گوشت بلدرچين  منبع خوب نياسين، فسفر، مس، تيامين، ريبوفلاوين، ويتامين B6، روي، آهن و سلنيوم است.


مطالب مرتبط


امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۰ آبان ۱۳۹۵ ] [ ۱۲:۰۰:۴۵ ] [ شيما ملكي ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب